REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
W GANIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Środowiskowy Dom Samopomocy w Ganie działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2019 r., poz. 1507, tj. z późn. zm.);
2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2019 r., nr 238, poz. 1586, tj. z późn. zm.);
3. Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r., poz. 506)
4. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 869, tj. z późn. zm);
5. Ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r., poz. 351, tj. z późn. zm.);
6. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1282, tj. z późn. zm.);
7. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1878, tj. z późn. zm.);
8. Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Ganie;
9. Niniejszego regulaminu.
§ 2
- Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Ganie.
- Postanowienia Regulaminu odnoszą się do wszystkich uczestników oraz pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Ganie bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o ŚDS należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy w Ganie.
§ 3
- W ŚDS obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa.
- ŚDS kieruje Dyrektor, a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
§ 4
ŚDS używa w korespondencji pełnej nazwy zgodnej ze Statutem.
§ 5
Organizację wewnętrzną ŚDS określa schemat organizacyjny ustalony przez Dyrektora ŚDS.
§ 6
Cele i przedmiot działania ŚDS określa Statut Środowiskowego Domu Samopomocy w Ganie.
Rozdział II
Postanowienia szczegółowe
§ 7
Środowiskowy Dom Samopomocy w Ganie jest ośrodkiem wsparcia dziennego pobytu, przeznaczonych dla osób dorosłych: przewlekle chorych psychicznie, niepełnosprawnych intelektualnie, wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych oraz osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi, typu A, B, C i D.
§ 8
ŚDS obejmuje wsparciem osoby z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Praszka, ale również dopuszcza się przyjęcie osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu innej gminy w drodze porozumienia zgodnie z obowiązującym przepisami.
§ 9
- ŚDS przeznaczony jest dla 57 uczestników.
- ŚDS posiada następującą liczbę miejsc dla poszczególnych kategorii osób:
- typ A – dla osób przewlekle chorych psychicznie – 7 miejsc;
- typ B – dla osób z niepełnosprawnością intelektualną – 22 miejsc;
- typ C – dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych - 25 miejsc;
- Typ D – dla osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi – 3 miejsca.
- Liczba miejsc w każdej z kategorii może ulec zmianie w zależności od zaistniałych potrzeb terapeutycznych oraz kierowanych uczestników.
§ 10
ŚDS może przyjąć więcej osób w celu pełnego wykorzystania miejsc i związanej z tym możliwości świadczenia usług dla dodatkowych osób w przypadku czasowych przerw w uczęszczaniu oraz częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych.
§11
- ŚDS działa od poniedziałku do piątku od 7.00 do 15.00 za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Dopuszcza się możliwość prowadzenia zajęć indywidualnych po południu w czasie ustalonym przez specjalistów (psycholog, rehabilitant, fizjoterapeuta) oraz przesunięcie godzin otwarcia ŚDS w przypadku zaistniałych okoliczności w celu poprawy funkcjonowania ŚDS.
- Zajęcia z uczestnikami prowadzone są co najmniej 6 godzin dziennie, a pozostały czas może być przeznaczony na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, prowadzenie dokumentacji czy zorganizowanie przywozu i odwozu uczestników.
- Dopuszcza się prowadzenie dodatkowych zajęć kulturalnych, sportowych i turystycznych
w godzinach popołudniowych oraz w dni wolne od zajęć. - Po uzgodnieniu z uczestnikami lub rodzicami/opiekunami dopuszcza się możliwość zamknięcia ŚDS w czasie ferii letnich lub zimowych na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym. Wcześniej należy poinformować, o tym zamiarze, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostkę prowadzącą oraz Opolski Urząd Wojewódzki – Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia.
§ 12
Działalność ŚDS finansowana jest jako zadanie zlecone ze środków Wojewody Opolskiego. Dopuszcza się możliwość dofinansowania ŚDS ze środków własnych gminy.
§ 13
Działalność ŚDS może być wspierana przez sponsorów i uzupełniana przez wolontariuszy na zasadach ustalonych przez Dyrektora.
Rozdział III
Tryb i warunki przyjęcia do ŚDS
§ 14
ŚDS obejmuje wsparciem osoby z zaburzeniami psychicznymi skierowanymi na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Praszce.
§ 15
Przeciwwskazaniem do udziału w zajęciach ŚDS jest: czynne uzależnienie osób z zaburzeniami psychicznymi od środków psychoaktywnych.
§ 16
Udział uczestników w zajęciach odbywa się na zasadach pełnej dobrowolności. W przypadku braku możliwości wyrażenia słownej akceptacji przez uczestnika niepełnosprawnego intelektualnie oceniane są pozawerbalne komunikaty i dobro uczestnika.
§ 17
Uczestnik ŚDS lub w uzasadnionych przypadkach jego rodzic bądź opiekun wyraża pisemną zgodę na udział w zajęciach ŚDS.
§ 18
Odpłatność za pobyt uczestników w ŚDS regulują przepisy w ustawie o pomocy społecznej.
§ 19
Skreślenie uczestnika z zajęć w ŚDS odbywa się na podstawie uchylenia decyzji administracyjnej Ośrodka Pomocy Społecznej w Praszce. Rezygnacja z zajęć może nastąpić w formie pisemnej, zgłoszonej bezpośrednio do Ośrodka Pomocy Społecznej w Praszce z powiadomieniem ŚDS lub wpływa bezpośrednio do ŚDS.
§ 20
Dyrektor ŚDS informuje Ośrodek Pomocy Społecznej w Praszce o:
- długotrwałych, nieusprawiedliwionych i nieuzasadnionych nieobecnościach uczestnika;
- zmianie stanu zdrowia uczestnika, która ma wpływ na zasadność świadczonych usług przez ŚDS.
Rozdział IV
System pracy w ŚDS
§ 21
W ŚDS odbywają się zajęcia w oparciu o program działalności domu typu A, B, C i D oraz roczny plan pracy.
§ 22
Zajęcia w ŚDS odbywają się indywidualnie, w podgrupach lub grupach oraz w spotkaniach całej społeczności.
§ 23
Usługi świadczone przez ŚDS:
- trening funkcjonowania w życiu codziennym;
- trening umiejętności interpersonalnych;
- trening spędzania wolnego czasu;
- poradnictwo psychologiczne;
- terapię ruchową w tym zajęcia sportowe, fizjoterapię, turystykę i rekreację;
- terapię zajęciową;
- niezbędna opieka i wsparcie;
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych;
- inne działania zmierzające do pełnej integracji i usamodzielnienia uczestnika.
§ 24
- Za realizację postępowania wspierająco – aktywizującego uczestników ŚDS odpowiedzialny jest Zespół Wspierająco – Aktywizujący.
- Każdy uczestnik ŚDS ma wyznaczonego przez dyrektora terapeutę prowadzącego, który koordynuje realizację indywidualnego planu wspierająco – aktywizującego.
§ 25
Za bezpieczeństwo uczestników podczas zajęć odpowiedzialny jest terapeuta prowadzący dane zajęcia.
§ 26
ŚDS umożliwia uczestnikom spożywanie jednego gorącego posiłku dziennie, w ramach zadania własnego gminy lub treningu kulinarnego.
§ 27
ŚDS może zapewnić w miarę możliwości swoim uczestnikom usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia i odwożeniu po zajęciach z miejsca zamieszkania lub miejsca uzgodnionego z Dyrektorem ŚDS. Uczestnik może samodzielnie dojeżdżać na zajęcia. Rodzice lub opiekunowie uczestnika mogą we własnym zakresie dowozić lub odbierać uczestników na podstawie wcześniejszych ustaleń z Dyrektorem ŚDS lub osobą wyznaczoną do kontaktu
z rodzicami lub opiekunami.
§ 28
W przypadku braku możliwości dowozu uczestników na zajęcia samochodem służbowym rodzice lub opiekunowie mają obowiązek w miarę możliwości zadbać o obecność podopiecznego na zajęciach ŚDS.
Rozdział V
Organizacja wewnętrzna
§ 29
1. W skład struktury organizacyjnej Środowiskowego Domu Samopomocy w Ganie wchodzą:
Zespół Wspierająco – Aktywizujący:
- Dyrektor;
- Terapeuta;
- Pedagog;
- Psycholog;
- Pracownik socjalny;
- Rehabilitant;
- Instruktor terapii zajęciowej;
- Opiekun;
- Inni specjaliści uwarunkowani aktualnymi potrzebami.
Pracownicy administracji:
- Główna księgowa;
- Referent ds. księgowości, kadr i administracji.
Pracownicy gospodarczy:
- Robotnik do prac lekkich;
- Palacz – sezonowo;
- Kierowca w razie potrzeby.
2. Schemat organizacyjny stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 30
Pracownicy ŚDS wykonując swoją pracę w szczególności:
- dbają o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność;
- kierują się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godności i prawa do samostanowienia;
- zachowują w tajemnicy informacje dotyczące uczestników;
- przestrzegają obowiązujących regulaminów, procedur, dyscypliny pracy i kodeksu etycznego;
- na bieżąco i rzetelnie dokumentują prace.
§ 31
- Środowiskowym Domem Samopomocy w Ganie kieruje Dyrektor.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy i nadzór nad prawidłową i terminową realizacją wykonywanych zadań określonych w niniejszym Regulaminie.
- Do kompetencji Dyrektora należy:
- kierowanie jednostką i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników ŚDS oraz wykonywanie innych obowiązków pracodawcy oraz przełożonego względem pracowników tej jednostki;
- przestrzeganie dyscypliny finansowej i budżetowej w jednostce;
- zapewnienie i utrzymanie wymaganego zakresu i poziomu usług w ŚDS;
- nadzór, kontrola, wykonywanie kontroli zarządczej w jednostce;
- realizacja statutowych zadań ŚDS w Ganie określonych w statucie tej jednostki;
- pozyskiwanie oraz utrzymywanie wymaganego stanu uczestników zajęć ŚDS;
- stała współpraca z Wojewodą Opolskim, jego przedstawicielami i innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań ŚDS;
- zapewnienie bezpieczeństwa podopiecznym oraz pracownikom ŚDS w Ganie;
- administrowanie mieniem wchodzącym w skład i będącym na wyposażeniu ŚDS w Ganie oraz ponoszenie odpowiedzialności za mienie;
- prowadzenie zajęć terapii zajęciowej;
- wykonywanie innych zadań powierzonych lub poleconych przez uprawnione osoby lub podmioty;
- wydawanie zarządzeń w sprawach organizacyjnych ŚDS.
§ 32
Do zadań pracowników Zespołu Wspierająco – Aktywizującego należy:
- prowadzenie merytorycznej dokumentacji podopiecznych ŚDS;
- pomoc w rozwiązywaniu problemów uczestników, kontakt z rodzicami lub opiekunami, planowanie i organizowanie zajęć terapeutycznych oraz imprez integracyjnych;
- wykonywanie zabiegów fizykoterapeutycznych, ćwiczeń ogólnorozwojowych, mających na celu przywracanie utraconej sprawności;
- rehabilitacja społeczna zmierzająca do ogólnego rozwoju podopiecznych ŚDS
- zapewnienie opieki podczas prowadzenia zajęć;
- zapobieganie społecznej dekompensacji poprzez m.in.:
a) poradnictwo psychologiczne,
b) integrację podopiecznego ze społeczeństwem,
11) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora ŚDS lub wynikających z przepisów prawnych.
§ 33
Do zadań pracowników administracji należy:
- Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie spraw wchodzących w zakres gospodarki finansowej ŚDS;
- prowadzenie rachunków bankowych;
- dokonywanie prawidłowej klasyfikacji budżetowej;
- przedkładanie terminowo sprawozdania i rozliczenia dotacji;
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
- inne zadania na zlecenie dyrektora wynikających z przepisów aktów zewnętrznych i wewnętrznych.
2. Do zadań Referenta ds. księgowości, kadr i administracji w szczególności należy:
- naliczanie list płac i składek na ubezpieczenie społeczne, podatków;
- terminowe dokonywanie zobowiązań finansowych;
- należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów finansowo – księgowych i kadrowych;
- znajomość i przestrzeganie przepisów Kodeksu Pracy i innych przepisów związanych z wykonywanymi zadaniami w ŚDS;
- prowadzenie dokumentacji osobowej pracowników i spraw kadrowych;
- ścisła współpraca z technikiem BHP;
- prowadzenie sekretariatu według instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działań składnicy akt;
- prowadzenie ewidencji ilościowej środków o niskiej wartości;
- ścisłe przestrzeganie regulaminu udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30.000 euro
- inne zadania na zlecenie dyrektora wynikające z przepisów aktów zewnętrznych i wewnętrznych.
§ 34
Do zadań pracowników gospodarczych należy:
- utrzymanie porządku i czystości w ŚDS;
- dbałość o mienie placówki;
- racjonalna gospodarka środkami czystości;
- pielęgnowanie terenu wokół ŚDS;
- dokonywanie drobnych napraw i remontów;
- dowóz uczestników na zajęcia do ŚDS i odwiezienie po zajęciach;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora ŚDS lub wynikających z przepisów prawnych.
§ 35
Nadzór nad bieżącą działalnością ŚDS sprawują:
- Dyrektor – w pełnym zakresie,
- Główny Księgowy - w sprawach gospodarki finansowej.
§36
Zakres czynności pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach ustala Dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy.
Rozdział VI
Prawa i obowiązki uczestników ŚDS
§ 37
Prawa uczestników ŚDS:
- uczestnik ma prawo do samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach dotyczących jego osoby;
- uczestnik ma prawo do korzystania z wszystkich dostępnych form terapii pomocy oferowanych przez ŚDS, zmierzających do poprawy jego funkcjonowania w środowisku społecznym;
- uczestnik ŚDS ma prawo do terapii i rehabilitacji zgodnie z jego indywidualnym planem wspierająco – aktywizującym;
- uczestnik ŚDS ma prawo do indywidualnego postępowania wspierająco – aktywizującego dostosowanego do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych;
- uczestnik ma prawo do godnego i równego traktowania przez pozostałych uczestników i pracowników ŚDS;
- uczestnik ma prawo zgłaszania i uczestnictwa w realizacji inicjatyw zmierzających do coraz lepszego funkcjonowania ŚDS;
- uczestnik ma prawo do zgłaszania skarg na działalność ŚDS do Dyrektora placówki lub jednostki prowadzącej ŚDS.
§ 38
Obowiązki uczestników ŚDS:
- uczestnik ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach ŚDS zgodnie ze swoimi możliwościami psychofizycznymi;
- uczestnik ma obowiązek przestrzegania obowiązujących zasad i norm współżycia społecznego oraz ustalonego w ŚDS porządku;
- uczestnik ma obowiązek w miarę możliwości poinformować ŚDS o swojej nieobecności na zajęciach;
- uczestnik ma obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność na zajęciach ŚDS;
- uczestnik ma obowiązek dbać o mienie i dobro ŚDS;
- uczestnik ma obowiązek szanować godność osobistą pozostałych uczestników i pracowników ŚDS;
- uczestnik nie ma prawa wnosić, przyjmować ani też przebywać na terenie ŚDS po przyjęciu substancji psychoaktywnych;
Rozdział VII
Dokumentacja ŚDS
§ 39
W ŚDS prowadzi się dokumentację zbiorczą uczestników ŚDS, obejmującą:
- ewidencję uczestników;
- ewidencję obecności uczestników;
- dzienniki dokumentujące pracę Zespołu Wspierająco – Aktywizującego;
- protokoły z zebrań uczestników;
- protokoły z zebrań Zespołu Wspierająco – Aktywizującego;
- protokoły z zebrań z rodzicami/opiekunami;
§ 40
W ŚDS prowadzi się dokumentację indywidualną uczestników, obejmującą:
- kopię decyzji kierującej do ŚDS;
- wywiad środowiskowy;
- kopię orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
- kopię zaświadczenia lekarskiego;
- wstępną diagnozę stanu psychofizycznego i higienicznego;
- indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego oraz ewentualne jego modyfikacje;
- inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowaniu indywidualnego planu postępowania;
- zeszyt usprawiedliwień;
- zeszyt korespondencji i współpracy z rodzinom.
Rozdział VIII
Współpraca z rodzicami, opiekunami uczestników ŚDS
§ 41
Współpraca z rodziną/opiekunami uczestnika ŚDS opiera się na zasadzie partnerskiej współodpowiedzialności.
§ 42
W ramach współpracy z rodziną/opiekunami uczestnika ŚDS pracownicy ŚDS mogą zapewnić:
- wsparcie psychiczne i psychologiczne;
- pomoc w poznaniu, rozumieniu i zaakceptowaniu potrzeb uczestnika oraz zasad pracy z nim;
- poradnictwo oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów życia rodzinnego.
§ 43
ŚDS współpracuje z rodzicami/opiekunami uczestników w zakresie:
- udzielania porad i wskazówek;
- udostępniania literatury specjalistycznej pomocnej przy wychowaniu i opiece nad uczestnikiem;
- kształtowanie u rodzin/opiekunów umiejętności niezbędnych do prowadzenia rehabilitacji uczestnika w warunkach domowych;
- przekazywanie na bieżąco rodzinom/opiekunom informacji o aktualnych problemach i postępach związanych z terapią i rehabilitacją uczestnika;
- rozmów terapeutycznych, których celem jest pomoc w pokonaniu kryzysów emocjonalnych oraz w prawidłowym zorganizowaniu życia rodzinnego.
§ 44
ŚDS w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników współpracuje z:
- rodzicami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;
- poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej;
- powiatowym urzędem pracy;
- kościołami i związkami wyznaniowymi;
- placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej, spółdzielniami socjalnymi, centrami integracji społecznej i klubami integracji społecznej;
- innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 45
Zmiany w niniejszym Regulaminie dokonywane są w trybie jego wprowadzenia.
§ 46
Pracownicy i uczestnicy ŚDS i/lub w uzasadnionych przypadkach rodzice lub opiekunowie uczestników są zaznajamiani z treścią Regulaminu.
§ 47
Regulamin wchodzi w życie po uzgodnieniu z Wojewodą Opolskim i zatwierdzeniu przez Burmistrza Praszki.